Gå til hovedindhold

Løn eller sygedagpenge

Bliver din medarbejder syg, skal du betale sygedagpenge eller løn til din medarbejder de første 30 sygedage.

Din medarbejder har ret til sygedagpenge ved sygdom. Og du skal udbetale sygedagpengene de første 30 sygedage. Herefter får din medarbejder udbetalt sygedagpenge fra kommunen.

Du skal ikke betale sygedagpenge de første 30 dage, hvis din medarbejder:

  • Har været ansat mindre end otte uger hos dig
  • Har arbejdet mindre end 74 timer hos dig.

Ret til løn under sygdom

Hvis din medarbejder har ret løn under sygdom, skal du udbetale løn til medarbejderen i hele sygdomsperioden. De første 30 sygedage skal du selv dække alle udgifter til løn under sygdom.

Efter 30 dage får du fra din medarbejders kommune refunderet et beløb, der svarer til sygedagpengesatsen. Satsen er 3.940 kroner pr. uge i 2012. Du skal altså selv dække differencen mellem din medarbejders løn og satsen for sygedagpenge.

Forsikring mod økonomiske tab

Er du en mindre privat arbejdsgiver, kan du tegne en sygedagpengeforsikring. Den kan sikre dig mod økonomiske tab, hvis din medarbejder bliver syg.

Du kan som arbejdsgiver tegne en sygedagpengeforsikring, der kan sikre dig mod økonomiske tab, hvis din medarbejder bliver syg.

Tegner du en forsikring, får du dækket alle udgifter til sygedagpenge – dog ikke for din medarbejders første sygedag. Den første sygedag skal du altid selv betale.

Tegner du ikke en forsikring, skal du betale sygedagpenge til din medarbejder de første 30 sygedage.  

Hvem kan tegne en sygedagpengeforsikring?

Du kan tegne en sygedagpengeforsikring, hvis:

  • Du er en privat arbejdsgiver
  • Du har et aktivt CVR/SE-nr.
  • Dine årlige udgifter til løn ligger under 6,7 millioner kroner.

Læs mere på Statens Administration, som administrerer ordningen.

Åbn alle Luk alle
Emneord til denne artikel: 
Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.