Gå til hovedindhold

Den gode idé

En god idé er kun en god iværksætteridé, hvis du er i stand til at generere et stort nok overskud.

Kan din idé ikke gøres kommerciel, er det ikke nogen god idé at starte egen virksomhed. Idéen skal kunne give et overskud, der er stort nok til både at give dig løn og udvikle virksomheden.

Det er på dette tidspunkt også vigtigt at vurdere, om du personligt har det, der kræves for at drive virksomhed.

Bred idéen ud

Når man starter en virksomhed, har man tendens til at bygge virksomheden på den konkrete viden eller det specifikke produkt, man nu en gang har fået eller har udviklet.

Ved at opbygge sin virksomhed på et specielt produkt eller en speciel ydelse, gør man virksomheden sårbar, idet dens berettigelse forsvinder, hvis dens ydelse eller produkt bliver uinteressant for markedet.

Man skal i stedet prøve at dykke ned bag det umiddelbare i produktet og gennemskue, hvilke menneskelige, virksomheds- eller samfundsmæssige udfordringer ens ydelse er med til at løse.

Marked og kunder

Skal du til at starte virksomhed, skal du i sagens natur have nogle kunder. Det er kunden, der tager pengene op af lommen for at betale for din ydelse eller dit produkt. Det er således dine potentielle kunder, der gør det muligt for dig at have et liv som selvstændig. Du skal derfor bruge tid på at sætte dig ind i kundens behov og muligvis ændre på dit produkt for at få kunden til at købe det.

Tag iværksættertesten

Vil du vide noget mere om dig selv, før du kaster dig ud i livet som iværksætter? Kender du dine stærke og svage sider? Prøv Virk Startvæksts iværksættertest og bliv klogere på din personlige profil.

Emneord til denne artikel: 
Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.