Gå til hovedindhold

Virksomhedsform og professionel drift

Sociale iværksættere vælger typisk ikke at lave enkeltmandsvirksomheder.

Når du starter en socialøkonomisk virksomhed, skal du vælge, om du vil lave en enkeltmandsvirksomhed eller etablere virksomheden i en selskabsform. Noget af det allervigtigste, når man arbejder som socialøkonomisk virksomhed, er at kunne vise gennemsigtighed i forhold til, hvordan et eventuelt overskud genanvendes.

Det kan være vanskeligt at påvise i en enkeltmandsvirksomhed, fordi der ikke eksisterer noget lovkrav om udarbejdelse af årsregnskab. Det samme gør sig gældende for et I/S (interessentskab). Derfor fravælger mange sociale iværksættere disse to måder at drive virksomhed på.

Det vil for nogen være bedst at organisere sig som en forening eller en erhvervsdrivende fond, mens andre vil mene, at et ApS eller et A/S er det rette valg.

Uanset hvilken selskabsform du vælger, skal det med i betragtningerne, at en selskabsform også har en signalværdi i forhold til kunder, samarbejdspartnere og øvrige interessenter. Drøft altid mulighederne med en professionel rådgiver.

Du kan ombestemme dig

Det er vigtigt at understrege, at du naturligvis senere kan ændre selskabsformen, hvis du fx ønsker at gå fra personligt ejet til ApS eller erhvervsdrivende fond.

Du kan læse mere om virksomhedsformer her eller downloade denne oversigt, der forklarer forskellene mellem de fire mest almindelige virksomhedsformer. Det er altid en god idé at tage en professionel rådgiver med i overvejelserne, så du får den optimale virksomhedsform til netop din virksomhed.

Bank og revisor

Når du vælger, hvilken bank du ønsker at samarbejde med, er det vigtigt at du finder en bank, som forstår, hvad du arbejder med, og hvad det vil sige at være socialøkonomisk virksomhed. Det kan være, at du i starten skal have hyppig kontakt til banken, og i den forbindelse er det også rart, at du har en god kemi med din bankrådgiver.

Din revisor skal hjælpe dig med at holde styr på økonomien i din virksomhed, samtidig med at han også bidrager med forslag til forbedringer i forhold til fx omkostninger.

I guiden "Gør banken til din medspiller" kan du læse om, hvordan du får et godt forhold til din bank.

Få et boost som social iværksætter

Det Sociale Vækstprogram er et - gratis - udviklingsprogram til socialøkonomiske virksomheder.

Det varer seks måneder, og du får blandt andet:

  • Hands-on ressourcer: En erfaren og engageret forretningsudvikler indgår aktivt i dit team 1-2 dage om ugen og hjælper fx med at udvikle og teste nye forretningsmuligheder
  • Træning i topklasse: Camps og workshops, hvor du bliver trænet i at bruge nye værktøjer til forretningsudvikling og får ny viden på området
  • Netværk og partnerskaber: Målrettet matchmaking til kommuner, virksomheder og organisationer – som både kan være sparringspartnere i udviklingsforløbet og kunder for virksomheden fremadrettet.

Læs mere om Det Sociale Vækstprogram her

Emneord til denne artikel: 
Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.